ساتــر

حداد کنار جلیلی؛ برای یک گفتمان

دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۴۳ ب.ظ


قبل از ظهر امروز در حالی خبر انصراف کاندیداتوری حداد عادل برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد که در طول دو روز پیش به خصوص بعد از سومین مناظره، نظر سنجی ها حکایت از رشد شاخص های وی برای رای آوری داشت. بدون شک مواضع شجاعانه حداد عادل در خصوص جریان نفاق و فتنه، که می توان آن را بخوبی در مستند تبلیغاتی وی و همچنین اعلام مواضعش در مناظرات دید؛ بیش از پیش وی را نزد نیروهای انقلابی و ارزشی محبوب ساخته بود؛ به گونه ای که شکی در بین بسیاری از اصولگریان بخوص طرفداران سعید جلیلی که مهم ترین ویژگی ریاست جمهوری را اصلح بودن می دانند ایجاد کرده بود. این موضوع برای آن ها بسیار سخت تر از ماندن در این راه بخصوص بعد از چهار سال فراز و نشیب ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بود و اکنون مرحله سخت امتحان آن ها برای نظام انتخاب بین دو راهی جلیلی و عادل شده می بود.

شاید اظهارات حداد عادل که کاملا منطبق بر گفتمان انقلاب و خط ناب اصولگرایی در کنار اعلام مواضع صریح و روشنگری هایش در مناظرات که در برابر دو کاندیدای اصلاح طلب مطرح می شد گواه خوبی مبنی بر انقلابی بودن و گفتمانی بودن این چهره می بود. همچنین آراء و نظارت وی در خصوص سیاست خارجی بخصوص آمریکا، فرهنگ و اقتصاد در کنار منش اخلاق مدارانه و آرام وی بیش از پیش وی را در چهار جوب یک فرد گفتمانی و انقلابی قرار می داد.




اما مناظرات آینه تمام نمای افکار و نظرات کاندیدا بود؛ شاید آنچه که بعد از سومین مناظره در محافل ارزشی، حداد عادل را بر سر زبان ها انداخت، آراء و نظرات بیش از حد نزدیک سعید جلیلی و حداد عادل بود؛ در مناظرات سعید جلیلی که  اکنون کاندیدای محبوب طیف گسترده ای از نیرو های ارزشی است در مناظرات یار و همراهی داشت که نظرات آن ها حول یک محور اصلی به نام گفتمان انقلاب متمرکز بود. دفاع از جلیلی در مقابل یکی از کاندید ها در سومین مناظره، و تایید نظر حداد عادل در خصوص سیاست خارجی و امریکا از سوی سعید جلیلی در حالی بود که در ان مناظره تمام کاندید ها به نظر حداد عادل نقد داشتند  و این  در حالی بود؛ که همه حداد عادل را متهم به شعار زدگی می کردند اما تنها سعید جلیل بود که در آن جمع سر خود به نشانه تایید تکان داد.



تمام این اتفاقات تنها منجر به اتخاذ یک نظر از سوی  طیف ارزشی و اصولگرا شد، بعد از مناظرات بسیاری  رقابت سعید جلیل و حداد عادل را یک اشتباه بزرگ که منجر به ضربه خوردن گفتمان انقلاب می دانستند و قائل به استعفای یکی از این دو فرد بودند.

حال اکنون باز دوباره حداد عادل، عادلانه و عاقلانه همان جور که در مجلس ششم و ایام فتنه از گفتمان انقلاب حمایت کرد و در صدد دفاع از آن در آمد، دوباره هرچند که تصمیمش به وی نفعی نمی رساند اما برای دفاع از خط اصیل و گفتمان انقلاب از رقابت در این دوره انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد و این حرکت انقلابی نشان داد بیش از آنکه ائتلاف برای وی مهم باشد گفتمان انقلاب برای او با اولویت تر است.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی