ساتــر

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است



با پایان یافتن زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و ثبت نام جمع کثیری از رجال سیاسی شناخته شده٬ انتخابات وارد فاز جدیدی شد. ثبت نام دکتر جلیلی٬ هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی در ساعات و دقایق پایانی روز آخر ثبت نام٬ تحلیل ها و گمانه زنی ها را دچار تغییرات اساسی کرد. با نگاهی به اسامی افراد ثبت نام کرده و سوابق آنها می توان طیف ها و دسته بندی های خاصی را برای رقابت در عرصه ی انتخابات تعیین کرد. طیف اصولگرایان که با تعداد کاندیداهای بالقوه ی زیادی پا به عرصه ی انتخابات گذاشته بودند اکنون با سه نفر از ائتلاف 2 + 1 یعنی آقایان ولایتی٬‌حداد و قالیباف که هر سه ثبت نام کرده اند٬‌ دو نفر از ائتلاف 5 گانه یعنی آقایان ابوترابی فرد و متکی که به نظر می رسد از این ائتلاف جدا شده٬‌ دکتر لنکرانی از جبهه ی پایداری و دکتر زاکانی از جبهه جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و دکتر جلیلی فعلا به صورت مستقل و تعدادی از آقایان دیگر حضور دارند.


اصلاح طلبان که به دلیل فتنه ی 88 امسال کاندیدای شاخصی نداشتند با آقایان عارف٬ کواکبیان٬ شریعتمداری٬ روحانی٬‌ اصغر زاده٬‌ جهانگیری٬ مظاهری٬‌ پزشکیان و ... وارد عرصه شده اند و پس از تلاش های ناکامشان در به صحنه آوردن خاتمی رو به هاشمی آوردند و وی در آخرین لحظات ثبت نام کرد. هر چند که به نظر می رسد وی از مدت ها قبل قصد ورود به انتخابات را داشته و منتظر فرصتی برای منجی نمایی و آماده کردن اذهان طرفداران طیف اصلاح طلب بوده است. از شواهد امر پیداست که اکثریت قاطع کاندیداهای اصلاح طلب به نفع هاشمی کناره گیری خواهند نمود.


طیف سوم را نیز کاندیداهای دولتی تشکیل می دهند. اسفندیار رحیم مشایی٬ دکتر رحیمی و جوانفکر در این دسته قرار می گیرند و به نظر می رسد تایید و یا رد صلاحیت هر یک٬‌ انرژی طرفداران دولت را حول دیگر کاندیدا متمرکز کند.

تعدادی از نامزدها نیز به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده اند که از این بین دکتر محسن رضایی از بقیه شاخص تر است.

آنچه که از هم اکنون مشخص است کناره گیری بسیاری از ثبت نام کرده ها به نفع کاندیداهای شاخص طیف خود است. هر چند که افراد ثبت نام کرده ممکن است سبد رای چندان پرباری نداشته باشند٬‌ اما اعلام حمایت آنها از یک کاندیدا یک بازی روانی و رسانه ای را روی ذهن مردم پیاده کرده و القای اقبال به کاندیدای خاص می کند. همچنین با توجه به بازی های رسانه ای اخیر و نمودن وضعیت بحرانی در کشور٬ اعلام حمایت کاندیداهای کنار کشیده از یک کاندیدای خاص به منظور منجی نمایی او و القای انتخاب او به عنوان تنها راه نجات کشور از بحران خواهد بود. همه ی کاندیداهای کنار کشیده نیز هدایت ستادهای انتخاباتی کاندیدای خاص را به عهده خواهند گرفت.

اما به نظر می رسد اصولگرایان که تا کنون از ضعف اصلاح طلبان آسوده بوده و کاندیداهای متعددی را روانه ی میدان رقابت کرده بودند اکنون با ورود هاشمی و جمع شدن اصلاح طلبان پیرامون او به طور جدی تری به ائتلاف و انتخاب یک نماینده از بین خود بیاندیشند و با توجه به اینکه آنها به صالح مقبول بیش از اصلح اعتقاد دارند ممکن است فردی را که در نظرسنجی ها بیشترین اقبال را داشته باشد به عنوان نماینده ی اصولگرایی به میدان رقابت فرستاده و دیگران به حمایت از او بپردازند.


اما قصه ی جبهه ی پایداری با سایر اصولگرایان فرق می کند. این جبهه معتقد است که اصلح باید برای انتخابات معرفی شود و مقبولیت و رای آوری او در درجه ی اول قرار ندارد بلکه ولایت مداری و تخصص مهم تر می باشد. بر این اساس با توجه به شاخصه های مورد نظر٬ این جبهه پس از آنکه نتوانست دکتر جلیلی و مهندس فتاح را مجاب به نامزدی کند دکتر لنکرانی را مامور به انجام این وظیفه کرد و حال که در آخرین ساعات دکتر جلیلی کاندیدای ریاست جمهوری شده اند٬ باید دید این جبهه چه تصمیمی را اتخاذ خواهد نمود و با توجه به اینکه دکتر لنکرانی رقابت درون گفتمانی را مناسب نمی داند از بین این دو کاندیدا کدامیک به عنوان کاندیدای گفتمان انقلابی انتخاب خواهد شد.



به نظر می رسد با توجه به اصلحیت٬‌ مقبولیت و جامعیت دکتر جلیلی٬ ائتلافی بین جبهه ی پایداری٬‌ ایشان و  زاکانی صورت پذیرد. البته دکتر جلیلی پتانسیل جمع آوری سایر اصولگرایان در حول خود را نیز دارد. البته اگر کاندیداهای دیگری مانند قالیباف و متکی با این موضوع کنار بیایند.

دکتر رضایی نیز به نظر می رسد که مشی مستقل خود را تا پایان حفظ کرده و با برنامه ها و نظرات منحصر به فرد خود در انتخابات شرکت کند. با توجه به کاروانی که در هنگام ثبت نام ایشان به صورت خودجوش به همراهشان به راه افتاده بود٬ ممکن است ایشان در تحلیل هایشان بیش از تعداد آرای سال 84 برای خود متصور بوده و خود را یک رقیب قدرتمند در انتخابات امسال بدانند.


با نگاهی به دسته بندی های فوق می توان همچنان قدرتمند ترین طیف حاضر در انتخابات را طیف اصولگرایان دانست هر چند که رقابت بین دکتر رضایی٬‌هاشمی و اصلاح طلبان٬ و طیف دولت در نیز برای حضور در مرحله ی دوم انتخابات٬ که بسیار محتمل است٬ بسیار فشرده است. به هر حال چند روز باقیمانده تا انتخابات بسیار حساس و تعیین کننده است. شورای نگهبان با تایید یا رد صلاحیت کاندیداها٬‌ کاندیداها با ائتلاف های جدید و اعلام حمایت ها٬‌ نامزدها با ارائه ی برنامه ها و سخنرانی ها٬‌ ستادهای انتخاباتی با تبلیغات و ... می توانند تغییر دهنده ی اقبال مردم به کاندیداهای نهایی باشند.

به هر حال آنچه که مهم است برگزاری یک انتخابات پرشور٬‌ پر حضور٬ آرام و انتخاب بهترین فرد برای پستی است که 4 سال تمام زمام دار سکان اجرایی کشور را در اختیار خواهد داشت. در این بین انتخاب مردم هر چه باشد قابل احترام بوده و باید با تمکین همه ی کاندیداها همراه باشد و این حق مردم است. اما وظیفه ای نیز بر عهده ی مردم قرار دارد و آن رقم زدن یک حماسه ی سیاسی و انتخاب اصلح از میان جمع کثیر کاندیداهاست.



  • حسین مقدم نیا

انقلاب سوم

خداى متعال به پیامبرش فرمود:
«لو انفقت ما فى الارض جمیعا ما الّفت بین قلوبهم ولکنّ اللَّه الّف بینهم»
تو اگر همه‌ى دنیا را هم خرج مى‌کردى، نمى‌توانستى این‌طور دلها را به هم کلاف و آنها را با هم متحد و متصل کنى؛این، کار خداست.
سوره مبارکه الأنفال آیه 63
پیامبر اعظم (ص) فرمودند:
کما ورد من‏ کان‏ لله‏ کان الله له و من أصلح أمر دینه أصلح الله أمر دنیاه و من أصلح ما بینه و بین الله أصلح الله ما بینه و بین الناس‏
هر کس که از برای خدا باشد، خداوند برای اوست، و هر کس امر دینش را اصلاح نماید خداوند امر دنیایش را اصلاح کند و هر کس آنچه را میان او و خداست اصلاح نماید، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند.
امام علی (ع):
مَن أَصلَحَ فیما بَینَهُ وَبَینَ اللّه‏ِ أَصلَحَ اللّه‏ُ فیما بَینَهُ وَبَینَ النّاس.
هر کس رابطه ‏اش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
.
----
.
اگر با دقت در آیه و احادیث ذکر شده بنگریم تکلیف ما مشخص است. برای جایگاه ریاست جمهوری باید بهترین را انتخاب نماییم بدون توجه به محبوبیت و رای آوری او! خداوند٬ خود نام او را در ذهن مردم و محبت او را در قلب های مردم خواهد نشاند.
"بهترین" چه شاخصه ای دارد که خداوند چنین کاری را در حق او می کند؟
.
- بهترین یا اصلح٬ رابطه ی خود و خدای خود را اصلاح کرده یعنی انسانی متقی است.
- اصلح مقام گریز است و باید پست و مقام را به او تکلیف کرده و او را به صحنه آورد.
- اصلح خود را در برابر خدا٬‌رهبر و مردم پاسخگو می داند.
- اصلح شیفته ی خدمت است نه تشنه ی قدرت.
- اصلح متخلق به اخلاق اسلامی است.
- اصلح ولایتمدار است و منش خود را با رهبر و امام جامعه تنظیم می کند.

حضرت آیت الله خوشوقت (ره): باید اصلح را معرفی کرد تا در جامعه رای پیدا کند، اگر سراغ اصلح نروید او برای ریاست جمهوری کاندیدا نمی شود زیرا اصلح از پست و مقام فراری است. آنهایی که با ولع به پست و مقام، خود را عرضه می کنند به درد ریاست جمهوری نمی خورند.ولایت مداری و توانایی انجام کار بمثابه دو رکن پست ریاست جمهوری است. شاخص های واجب این سمت زیاد است ولی رکن ها خیلی مهمتر است.


  • حسین مقدم نیا